Julkaisin tämän alunperin englanniksi IMDB:n Pet Sematary -foorumilla ja Fanpopin kauhuelokuva-klubissa.
Puhutaan nyt sellaisista kauhuelokuvista jotka sisältävät läpeensä häiriintyneitä ja synkkiä teemoja ja kohtauksia, kuten esimerkiksi Stephen Kingin Uinu, uinu lemmikkini ja Wes Cravenin Painajainen Elm Streetillä. Ja lapsella tarkoitan ihmistä ikävuosien 3-12 välillä. (2-vuotiaat kun ovat yleensä liian nuoria omaamaan tarpeeksi pitkäkestoista huomiokykyä elokuvan katseluun.)
Kyllä, tiedän että nuoret lapset eivät välttämättä saa psyykkisiä ongelmia katsellessaan mitä tahansa kauhua, jotkur eivät välttämättä edes painajaisia. Ja tiedän, että lapset rakastavat kauhua. Mutta kauhugenressä on niin paljon erilaista, että sen ei todellakaan tarvitsisi olla tuollaista kauhua tyydyttääkseen pikku kauhufanien kauhunjannon.
Siis mikä on pointti siinä, että ehdointadoin poltetaan häiriintyneitä ja äärisynkkiä teemoja ja mielikuvia niin nuoriin mieliin? 3-vuotias tai edes 7-vuotias ei mitenkään voi vielä käsittää tarinoiden kuten esim. 'Uinu, uinu lemmikkini' peruspointteja, ei ainakaan merkittävän hyvin, joten kauhutarinan hienot pointit ja opetukset eivät todellakaan ole pätevä perustelu. Samalla kun nuo häiriintyneet ja synkät teemat ja kuvat eivät voi tehdä ketään järjissään olevaa sen onnellisemmaksi kuin oli ennen sen näkemistä. Eli 'no kun se tekee lapseni iloiseksi/onnelliseksi' olisi naurettavaa epärehellisyyttä itselleen.
Joten miksi antaa paaaaljon asetettua ikärajaa nuoremman lapsen katsoa 'Uinu, uinu lemmikkini' tai vastaavan elokuvan? Se ikäsuositus on K-15/16 tai K-18 ihan hyvästä syystä. Ja vain koska jonkintyyppinen K-15/K-18 elokuva oli okei, ei tarkoita että kaikki olisivat. (Syvennyn tuohon pointtiin vähän myöhemmin tässä.)
Mutta pohjimmainen pointti on: Vain siksi että lapsi saattaa selvitä onnellisena tuonkaltaisen kauhun näkemisestä, ei tarkoita että tämän olisi pakko saada nähdä sellaista vain koska haluaisi. Kun lapsi voi selvitä täysin onnellisena vaikka laitettaisiinkin odottamaan muutama vuosi. Miksei annettaisi lasten mielen pysyä vapaana turhasta määrästä synkkyyttä ja kauhua edes sen verran pidempään, ja sallia häiriintynyt ja erityisen synkkä kauhuelokuva vasta kun lapsi on lähempänä suositettua ikää?
Minun vanhempani antoivat minun katsoa kauhua kun olin pieni, mutta se oli enemmänkin...kun olin 4-vuotias katselin "Nakertajat", hupsun kauhukomedian karvaisista, lähes söpöistä avaruusolioista jossa oli hyvin vähän häiriintyneitä kohtauksia jos lainkaan. Ja siltikin siinä oltiin minä ja koko perhe yhdessä katsomassa. Ja läpi ala-aste-vuosieni mun sallittiin katsoa K-16 -ikärajaisia vampyyrielokuvia, muttei koskaan myöhään illalla tai yöllä vaan ottaa videolle ja katsoa seuraavana päivänä. Ja pointti oli: vampyyrielokuvia - siis selkeästi fantasiaolennoista joita esiintyy myös lastentarinoissa.
Ei mitään elokuvia 2-vuotiaista taaperoista jotka kuolevat väkivaltaisesti vanhempiensa silmien edessä ja nousevat sitten haudasta kannibalistisen demonin riivaamana, juoksennellen ympäriinsä leikkausveitsi kädessä raa'asti teurastamassa naapurinsa, oman äitinsä ja melkein isänsä, ja isä tappamassa olennon joka oli ulkoisesti hänen oma pikkupoikansa. Ei elokuvia joissa hilluu hämmästyttävän karmiva hirviömäisen näköinen naikkonen jonkin kammottavan selkäydinsairauden kanssa kirkumassa painajaismaisia asioita. Ei elokuvia pedofiili-lapsenmurhaajasta joka palaa kuolleista unimaailman kautta tappamaan ja ahdistelemaan teinejä näiden unissa.
Toki, 'Uinu, uinu lemmikkini' on luokiteltavissa fantasiakauhuksi ja Wendigo on fantasiaolento. Mutta sen tarina ei ole millään tavalla lastensadun kaltainen ja wendigo ei esiinny missään lastensadussa. Kannibalismi ei esiinny missään lastentarinoissa, ei ainakaan läheskään samalla tavalla kuin 'Uinu, uinu lemmikissä'. (Eli kyllä tunnen tarinan Hannusta ja Kertusta mutta se ei ole missään määrin samanlainen kuin wendigo tuossa elokuvassa.) Ja näiden syiden takia sitä ei voi verrata fantasiakauhuun kuten vampyyrit. Eikä Freddy Kruegeria ja Elm Street -elokuvien konseptia. Eli fantasiaelementti itsessään ei automaattisesti tee siitä lapsille soveliasta. Se riippuu siitä miten ja minkä kautta se fantasia esiintyy.
Muistan kun olin jotain 10v ja bongasin 'Uinu, uinu lemmikkini' tv-ohjelmien joukossa lehdestä. Se oli söpö nimi ja kun näin sen olevan kauhua, halusin kovasti katsoa sen. Luojan kiitos minun ei sallittu, ei edes videonauhalta päiväsaikaan. Eikä olisi sallittu ylipäätään katsoa sitä tai vastaavaa ennen teini-ikää.
Tärkeää huomata myös, että 30+ -vuotias Stephen King kirjoitti sen tarinan pitkän ja palkitun kauhukirjailijan uran jälkeen ja kirjoitettuaan joitain tarinoitaan omien painajaistensa inspiroimana...Ja jopa hän itse häiriintyi tarinastaan niin paljon että laittoi sen sivuun eikä halunnut julkaista, tuntien menneensä liian pitkälle sen aiheen kanssa. (Hän vastahakoisesti luovutti sen julkaistavaksi, kun kustantajansa vaati viimeistä kirjaa sopimuksen lopulla.) Stephen King - yksi kirjallisuuden historian parhaiten myyneistä ja palkittuista kauhukirjailijoista - halusi bannata oman tarinansa koska tunsi sen mennen liian synkäksi aiheensa suhteen. Sen luulisi sanovan PALJON.
Olen iloinen, että King antoi ko. kirjan julkaistavaksi, koska aikuinen voi täysin käsittää ja arvostaa sen tarinan pointteja ja opetusta.
Niille jotka pitävät 'Uinu, uinu lemmikkini' tarinaa pelkästään asiattomana saastana, saatoit missata sen että se on tarina siitä miten pitkälle ihminen voisi mennä syvimmässä surussaan (mikä on kertomisen arvoinen varoituksena ja psykologisena tutkimuksena), kuinka paljon kauhua ihmismieli voi kestää ilman että järkkyy sairaaksi (mikä on kertomisen arvoinen edellämainituista syistä), ja kuinka joskus kuollut on parempi. Mikä on kertomisen arvoinen koska se voi todella auttaa rakkaan ihmisen kuoleman käsittelyssä varsin paljon. Minä en henk.kohtaisesti osaa kuvitella tehokkaampaa tapaa tehdä nuo pointit selväksi kuin tuollainen tarina.
Mutta tuollaiset asiat menevät täysin ohi pienen tai nuoren lapsen ymmärryskyvyn. Joten heille ei jää muuta kuin häiriintyneet ja ankeat kuvat ja teemat. Minä en ikinä antaisi alle teini-ikäisen lapseni katsoa jotain sellaista.
Enkä ymmärrä miksi yksikään vahempi antaa. Huom, en kritisoi enkä ihmettele miksi vanhemmat antaa lastensa katsoa kauhua, tai edes jonkin sorttisia K-15 -kauhuja, mutta miksi häiriintynyttä kauhua? Kun ei ole kertakaikkiaan mitään tarvetta antaa, ja kun moisen kauhun katseleminen ei mitenkään voi tehdä heistä onnellisempia millään tavalla jolla olisi jotain väliä.
Yrittäisikö joku selittää tuollaisten vanhempien psykologian?
Ja ei kannata hyökätä kimppuuni verbaalisti sillä olen tehnyt monella muotos selväksi, että en ole niitä tiukkapipoisia kristittyjä jotka vastustavat lasten kontaktia minkäänlaiseen kauhuun. En vain ymmärrä miksi sen pitää olla myös häiriintyneeseen kauhuun.
torstai 2. helmikuuta 2012
sunnuntai 29. tammikuuta 2012
Uinu, uinu lemmikkini / Pet Semarary (1989)
~"Days that are truly good, are very rare. God in His infinite wisdom is a lot more generous in dealing out pain."~
-Stephen King
Upea elokuvasovitus tositapahtumiin pohjaavasta tarinasta joka auttaa rakkaan ihmisen kuoleman käsittelyssä, ja on psykologisesti äärimmäisen mielenkiintoinen ja puhuttelava.
Tästä on vuonna 2013 tulossa uusi elokuvaversio joka luultavasti on paska, mutta silti......"Uinu, uinu lemmikkini? Voi kun söpöö! Mennään koko perhe katsomaan!" ...Älkää missään nimessä!!! Konseptin söpöys alkaa ja päättyy tasan tuohon suomalaiseen versioon nimestä. Tämä tarina ei sovi lapsille eikä varhaisteineille, eikä todellakaan heikkohermoisille.
--> Tarinan pointti: Kuinka pitkälle ihminen saattaa mennä syvimmässä surussaan, ja kuinka paljon oikeasti tapahtuvaa kauhua ihmismieli kestää ennen kuin se järkkyy sairaaksi.
---> Tarinan opetus: Joskus kuollut on parempi.
Nuo pointit ja opetus on syy miksi tämä tarina ja elokuva ei ole niin häiriintynyt ja sairas kuin muutoin olisi, ja miksi on uudelleen ja uudelleen katsomisen/lukemisen arvoinen. Toki loistavat näyttelijät lisäävät oman osansa siihen; varsinkin Gagen, Louisin ja Paascown näyttelijät ovat täydellisiä. Ellien näyttelijä on kauhean huono, mutta siedettävä. Tämä 1989 elokuvaversio tuo tarinan pointit suhteellisen hyvin esille, joskin paremminkin olisi voinut jos hahmojen pään sisälle olisi kaivauduttu enemmän vaikkapa voice-overien muodossa.
Alussa mainittu "tositapahtumiin pohjaava" tarkoittaa tarinan lähdettä. Stephen King itse vuokrasi perheineen talon vilkkaan tien varrelta joka oli tappanut monia naapuruston lemmikkejä ja lapset olivat rakentaneet lemmikeilleen hautausmaan joka sijaitsi Kingien vuokratalon lähellä. Heidän naapurissaan tien toisella puolella asui vanha mies joka kertoi heille tuosta tiestä ja hautausmaasta, ihan niinkuin Jud tässä tarinassa. Kingin oma tytär oli saman ikäinen kuin Ellien hahmo tarinassa ja hautasi kissansa sinne kun se jäi auton alle tuolla tiellä. Lisäksi Kingin poika oli hiuskarvan varassa jäädä rekan alle tuolla tiellä, kuten Gage tässä tarinassa. King siis pohjasi tämän tarinan henkilökohtaisiin kokemuksiinsa ja todelliseen asetelmaan, mutta vei sen pidemälle ja toi mukaan yliluonnollisen elementin. Tuntien että oli mennyt liian pitkälle kirjan aiheen kanssa, käsittääkseni itse suorastaan masentui tarinan synkkyydestä, King hyllytti sen eikä aikonut julkaista. Kunnes vastahakoisesti toimitti sen kustantajalleen tämän vaatiessa viimeistä kirjaa sopimuksen lopulla.
Minulla on viha-rakkaus-suhde tämän elokuvan ja kirjan kanssa. Tarinan psykologia ja opetus kun on mitä tärkein ja vaikuttavin, mutta toisaalta kauhu jonka kautta se joudutaan kertomaan on todella piinaavaa. Sanon 'joudutaan', koska nähdäkseni tarinan opetusta ei voi kertoa tarpeeksi tehokkaasti muulla tavalla.
Teininä näin tämän elokuvan ensimmäisen kerran, minkä jälkeen luin kirjan kaksi ja puoli kertaa. Ekalla kerralla luin joka sanan, tokalla kerralla hyppäsin erään liian piinaavan osion yli, ja kolmannella kerralla hermot pettivät puolivälissä ja jouduin kiikuttamaan kirjan takaisin kirjastoon, pois kummittelemasta huoneessani. Eli en halunnut enää nukkua se kirja samassa asunnossa. Vuosien mittaan olen tullut katsoneeksi tämän elokuvaversion viisi tai kuusi kerttaa, vaikka tuskaa tekee joka kerta ja yleensä pikakelaan tietyt kohdat ohi...
Stephen King itse kirjoitti tämän elokuvasovituksen käsikirjoituksen mistä syystä tarinan loppua ei ole muutettu totaalisesti. (Minua aina ärsyttää suuresti kuinka Kingin kirjoihin pohjaavien elokuvien loput aina muutetaan täysin mikä tietenkin muuttaa koko tarinan. Epäilen että sama synti tapahtuu tulevassa uudelleenfilmatisoinnissa.) Tämän elokuvasovituksen loppuun on vain lisätty pieni juttu siinä missä kirjan loppu jättää auki mitä seuraavaksi tapahtuisi. Kingin kirjoittamasta käsikirjoituksesta johtuen tämä on kaikenkaikkiaan ihanan uskollinen kirjan materiaalille, lukuunottamatta Wendigo-Gagen hahmoa verbaalisesti, mutta 2-3-vuotiaalta lapselta ei voi vaatia sitä mitä kirja sisältää. Mutta siis käsikirjoittajan tähden tämän elokuvasovituksen pitäisi viihdyttää novellin faneja ja karmia syvästi myös niitä jotka eivät kirjaa tunne.
On ilahduttavaa miten dynaamisesti King sai kaikki olennaiset elementit tiivistettyä elokuvan ensimmäiseen viiteen minuuttiin. Ja kun kaikki tapahtuu aurinkoisena päivänä suhteellisen onnellisessa ilmapiirissä, se asettaa hienon tunnelman elokuvalle; saa heti tunteetn että tämä idyllisen onnellinen perhe käy läpi helvetin mitä epätavallisimmalla tavalla. Ja koska tämä aloituskohtaus sisältää viattoman vaippaikäisen pikku taaperon, useimmat katsojat saavat heti tunnekiinnityksen tapahtumiin.
Vaikka se tekikin mahdottomaksi esittää Wendigo sellaisena kuin se kirjassa on, olen iloinen että tähän elokuvaan palkattiin 2-vuotias taapero Gagen rooliin. Koska on äärimmäisen olennaista tunnetehosteelle, että se lapsi on vauva. Ja mielestäni se on paljon tärkeämpää elokuvalle kuin täys-Wendigon saaminen kuvaan, myös kauhun kannalta. Ainoa mikä vähän häiritsee on että elokuvassa Gage näyttää siltä kuin olisi kuollut nopeasti jostain sisäisestä viasta eikä raa'asti ylinopeutta ajaneen rekan alle jääden. Ei ole mitenkään mahdollista että kukaan onnistuisi kokoamaan 2-vuotiaan lapsen ruumista niin virheettömäksi ja kauniiksi sellaisen jälkeen. Jotta Gagen enkelimäinen olemus olisi ollut edes semi-uskottavaa fantasiaelementin takia, niiden ei olisi pitänyt näyttää aikuista miestä joka oli myös törmännyt rekan kanssa, ja oli kammottavasti runneltunut ja haavoittunut.
Mutta koska Victor Pascown näyttäminen on ratkaisevaa tarinan kannalta eikä ole mahdollista tunkea 2-vuotiaalle uskottavuuteen tarvittavia meikkejä ilman että lapsi kärsisi ja hermostuisi jo pitkässä meikkausvaiheessa saati meikkien alla, se kaunis vauvankeho on ymmärrettävä valinta eikä häiritse liikaa.
Karmivin elokuvahahmo ikinä; Zelda. Kirjassa hän on 10-vuotias lapsi, mutta tässä elokuvaversiossa ilmeisesti jonkinverran vanhempi, (ehkä jotain 13v), tosin pojan näyttelemänä...Tai en tiedä kuka Zeldan vuorosanat puhui, mutta poika kaiken sen meikin ja muun alla oli. Vihasin Zelda-kohtia jopa kirjassa joten en todellakaan nauttinut niistä visuaalisessa muodossa elokuvassa. Se on vaan liian karmiva kaikessa; kohtalossaan, ulkomuodossaan, mielenvikaisuudessaan ja sanoissaan. Varoitus: Zelda on TODELLA pelottava ja häiriintynyt osuus tätä elokuvaa. Ei niin pahasti kirjassa.
Tästä on olemassa myös dramatisoitu kuunnelma radioon tehtynä. Hieno versio joka putoaa tämän 1989 elokuvasovituksen ja kirjan väliin. Joskin Wendigo-Gage on siinäkin sata kertaa kesympi versio, vaikka ne palkkasi monta vuotta vanhemman lapsen siihen rooliin. Ne kai ei halunnut lapsen puhuvan sellaisia edes näyttelemisen varjolla.
Minä itse, niille jotka ovat herkempiä kauhun suhteen, suosittelisin ennemmin vain lukemaan sen kirjan. Tekstimuotoista kauhua on helpompi sietää, koska ihmismieli automaattisesti estää sitä iskemästä liian syvälle, mutta elokuvassa kaikki paiskataan armotta suoraan silmille tai vähintäänkin palavat muutoin konkreettisemman tunnelman kautta syvemmälle tajuntaan. Lisäksi kirja syventyy psykologisiin pointteihin paremmin ja tekee kokemuksesta vähemmän piinaavan ja enemmän kehittävää pohdintaa ja laajempia tunteita herättävän.
Elokuvasta haluan vielä ylistää kohtausta jossa Gage jää rekan alle. Se on täydellisesti kirjoitettu, näytelty ja ohjattu - nähden siihen mitä se on; 2-vuotias lapsi kuolee väkivaltaisen kuoleman perheensä silmien edessä, mikä tuhoaa päivän joka olisi muutoin ollut yksi heidän onnellismpia muistojaan. En halua yksityiskohtaisesti vaahdota miten se on toteutettu, sanon vaan että täydellinen suoritus kaikin puolin!! Varsinkin Gagen kuolinhetken toteutus on ikimuistoinen ja hyvällä maulla tehty.
Kohtauksen suhteen ylipäätään, erityiskehut tolkuttoman suloiselle Miko Hughesille sekä Dale Midkiffille joka onnistui tuomaan Louisin rakkauden poikaansa kohtaan sanoinkuvaamattoman aidonoloisesti ja vahvasti. Se kohtaus on vaan jotain niin kaunista, ja lopulta jotain niin traagista ja tuskallista että. Hitto, väitän että tämä elokuva on katsomisen arvoinen jo ihan pelkästään sen kohtauksen takia.
Loppukommentit:
- On tämän elokuvan syytä etten osaa rentoutua Brittiläinen lyhytkarva -rotuisen kissan seurassa enkä voisi ottaa sellaista itselleni.
- On tämän tarinan syytä että lemmikien hautausmaiden konsepti aiheuttaa minussa vain epämukavia tuntemuksia.
- On tämän tarinan ansiota, etten ole kärsinyt liian suuresti perheenjäsenteni kuolemista.
-Stephen King
Upea elokuvasovitus tositapahtumiin pohjaavasta tarinasta joka auttaa rakkaan ihmisen kuoleman käsittelyssä, ja on psykologisesti äärimmäisen mielenkiintoinen ja puhuttelava.
Tästä on vuonna 2013 tulossa uusi elokuvaversio joka luultavasti on paska, mutta silti......"Uinu, uinu lemmikkini? Voi kun söpöö! Mennään koko perhe katsomaan!" ...Älkää missään nimessä!!! Konseptin söpöys alkaa ja päättyy tasan tuohon suomalaiseen versioon nimestä. Tämä tarina ei sovi lapsille eikä varhaisteineille, eikä todellakaan heikkohermoisille.
--> Tarinan pointti: Kuinka pitkälle ihminen saattaa mennä syvimmässä surussaan, ja kuinka paljon oikeasti tapahtuvaa kauhua ihmismieli kestää ennen kuin se järkkyy sairaaksi.
---> Tarinan opetus: Joskus kuollut on parempi.
Nuo pointit ja opetus on syy miksi tämä tarina ja elokuva ei ole niin häiriintynyt ja sairas kuin muutoin olisi, ja miksi on uudelleen ja uudelleen katsomisen/lukemisen arvoinen. Toki loistavat näyttelijät lisäävät oman osansa siihen; varsinkin Gagen, Louisin ja Paascown näyttelijät ovat täydellisiä. Ellien näyttelijä on kauhean huono, mutta siedettävä. Tämä 1989 elokuvaversio tuo tarinan pointit suhteellisen hyvin esille, joskin paremminkin olisi voinut jos hahmojen pään sisälle olisi kaivauduttu enemmän vaikkapa voice-overien muodossa.
Alussa mainittu "tositapahtumiin pohjaava" tarkoittaa tarinan lähdettä. Stephen King itse vuokrasi perheineen talon vilkkaan tien varrelta joka oli tappanut monia naapuruston lemmikkejä ja lapset olivat rakentaneet lemmikeilleen hautausmaan joka sijaitsi Kingien vuokratalon lähellä. Heidän naapurissaan tien toisella puolella asui vanha mies joka kertoi heille tuosta tiestä ja hautausmaasta, ihan niinkuin Jud tässä tarinassa. Kingin oma tytär oli saman ikäinen kuin Ellien hahmo tarinassa ja hautasi kissansa sinne kun se jäi auton alle tuolla tiellä. Lisäksi Kingin poika oli hiuskarvan varassa jäädä rekan alle tuolla tiellä, kuten Gage tässä tarinassa. King siis pohjasi tämän tarinan henkilökohtaisiin kokemuksiinsa ja todelliseen asetelmaan, mutta vei sen pidemälle ja toi mukaan yliluonnollisen elementin. Tuntien että oli mennyt liian pitkälle kirjan aiheen kanssa, käsittääkseni itse suorastaan masentui tarinan synkkyydestä, King hyllytti sen eikä aikonut julkaista. Kunnes vastahakoisesti toimitti sen kustantajalleen tämän vaatiessa viimeistä kirjaa sopimuksen lopulla.
Minulla on viha-rakkaus-suhde tämän elokuvan ja kirjan kanssa. Tarinan psykologia ja opetus kun on mitä tärkein ja vaikuttavin, mutta toisaalta kauhu jonka kautta se joudutaan kertomaan on todella piinaavaa. Sanon 'joudutaan', koska nähdäkseni tarinan opetusta ei voi kertoa tarpeeksi tehokkaasti muulla tavalla.
Stephen King itse kirjoitti tämän elokuvasovituksen käsikirjoituksen mistä syystä tarinan loppua ei ole muutettu totaalisesti. (Minua aina ärsyttää suuresti kuinka Kingin kirjoihin pohjaavien elokuvien loput aina muutetaan täysin mikä tietenkin muuttaa koko tarinan. Epäilen että sama synti tapahtuu tulevassa uudelleenfilmatisoinnissa.) Tämän elokuvasovituksen loppuun on vain lisätty pieni juttu siinä missä kirjan loppu jättää auki mitä seuraavaksi tapahtuisi. Kingin kirjoittamasta käsikirjoituksesta johtuen tämä on kaikenkaikkiaan ihanan uskollinen kirjan materiaalille, lukuunottamatta Wendigo-Gagen hahmoa verbaalisesti, mutta 2-3-vuotiaalta lapselta ei voi vaatia sitä mitä kirja sisältää. Mutta siis käsikirjoittajan tähden tämän elokuvasovituksen pitäisi viihdyttää novellin faneja ja karmia syvästi myös niitä jotka eivät kirjaa tunne.
Vaikka se tekikin mahdottomaksi esittää Wendigo sellaisena kuin se kirjassa on, olen iloinen että tähän elokuvaan palkattiin 2-vuotias taapero Gagen rooliin. Koska on äärimmäisen olennaista tunnetehosteelle, että se lapsi on vauva. Ja mielestäni se on paljon tärkeämpää elokuvalle kuin täys-Wendigon saaminen kuvaan, myös kauhun kannalta. Ainoa mikä vähän häiritsee on että elokuvassa Gage näyttää siltä kuin olisi kuollut nopeasti jostain sisäisestä viasta eikä raa'asti ylinopeutta ajaneen rekan alle jääden. Ei ole mitenkään mahdollista että kukaan onnistuisi kokoamaan 2-vuotiaan lapsen ruumista niin virheettömäksi ja kauniiksi sellaisen jälkeen. Jotta Gagen enkelimäinen olemus olisi ollut edes semi-uskottavaa fantasiaelementin takia, niiden ei olisi pitänyt näyttää aikuista miestä joka oli myös törmännyt rekan kanssa, ja oli kammottavasti runneltunut ja haavoittunut.
![]() |
Tämä kohtaus kuvattiin peilien avulla jotta näyttäisi kuin poika olisi tiellä rekan kanssa. |
Mutta koska Victor Pascown näyttäminen on ratkaisevaa tarinan kannalta eikä ole mahdollista tunkea 2-vuotiaalle uskottavuuteen tarvittavia meikkejä ilman että lapsi kärsisi ja hermostuisi jo pitkässä meikkausvaiheessa saati meikkien alla, se kaunis vauvankeho on ymmärrettävä valinta eikä häiritse liikaa.
Karmivin elokuvahahmo ikinä; Zelda. Kirjassa hän on 10-vuotias lapsi, mutta tässä elokuvaversiossa ilmeisesti jonkinverran vanhempi, (ehkä jotain 13v), tosin pojan näyttelemänä...Tai en tiedä kuka Zeldan vuorosanat puhui, mutta poika kaiken sen meikin ja muun alla oli. Vihasin Zelda-kohtia jopa kirjassa joten en todellakaan nauttinut niistä visuaalisessa muodossa elokuvassa. Se on vaan liian karmiva kaikessa; kohtalossaan, ulkomuodossaan, mielenvikaisuudessaan ja sanoissaan. Varoitus: Zelda on TODELLA pelottava ja häiriintynyt osuus tätä elokuvaa. Ei niin pahasti kirjassa.
Tästä on olemassa myös dramatisoitu kuunnelma radioon tehtynä. Hieno versio joka putoaa tämän 1989 elokuvasovituksen ja kirjan väliin. Joskin Wendigo-Gage on siinäkin sata kertaa kesympi versio, vaikka ne palkkasi monta vuotta vanhemman lapsen siihen rooliin. Ne kai ei halunnut lapsen puhuvan sellaisia edes näyttelemisen varjolla.
Minä itse, niille jotka ovat herkempiä kauhun suhteen, suosittelisin ennemmin vain lukemaan sen kirjan. Tekstimuotoista kauhua on helpompi sietää, koska ihmismieli automaattisesti estää sitä iskemästä liian syvälle, mutta elokuvassa kaikki paiskataan armotta suoraan silmille tai vähintäänkin palavat muutoin konkreettisemman tunnelman kautta syvemmälle tajuntaan. Lisäksi kirja syventyy psykologisiin pointteihin paremmin ja tekee kokemuksesta vähemmän piinaavan ja enemmän kehittävää pohdintaa ja laajempia tunteita herättävän.
Elokuvasta haluan vielä ylistää kohtausta jossa Gage jää rekan alle. Se on täydellisesti kirjoitettu, näytelty ja ohjattu - nähden siihen mitä se on; 2-vuotias lapsi kuolee väkivaltaisen kuoleman perheensä silmien edessä, mikä tuhoaa päivän joka olisi muutoin ollut yksi heidän onnellismpia muistojaan. En halua yksityiskohtaisesti vaahdota miten se on toteutettu, sanon vaan että täydellinen suoritus kaikin puolin!! Varsinkin Gagen kuolinhetken toteutus on ikimuistoinen ja hyvällä maulla tehty.
Kohtauksen suhteen ylipäätään, erityiskehut tolkuttoman suloiselle Miko Hughesille sekä Dale Midkiffille joka onnistui tuomaan Louisin rakkauden poikaansa kohtaan sanoinkuvaamattoman aidonoloisesti ja vahvasti. Se kohtaus on vaan jotain niin kaunista, ja lopulta jotain niin traagista ja tuskallista että. Hitto, väitän että tämä elokuva on katsomisen arvoinen jo ihan pelkästään sen kohtauksen takia.
- On tämän elokuvan syytä etten osaa rentoutua Brittiläinen lyhytkarva -rotuisen kissan seurassa enkä voisi ottaa sellaista itselleni.
- On tämän tarinan syytä että lemmikien hautausmaiden konsepti aiheuttaa minussa vain epämukavia tuntemuksia.
- On tämän tarinan ansiota, etten ole kärsinyt liian suuresti perheenjäsenteni kuolemista.
ITSE TEKEMÄNI TRIBUUTTI-VIDEO:
Keskittyy tarinan tunnepohjaiseen perusteemaan.
eli ei sisällä Zeldaa eikä kovin paljoa gorea.
Joskin silti muutaman psykologisesti todella voimakasta kohtausta..
Keskittyy tarinan tunnepohjaiseen perusteemaan.
eli ei sisällä Zeldaa eikä kovin paljoa gorea.
Joskin silti muutaman psykologisesti todella voimakasta kohtausta..
VIRALLINEN TRAILERI:
sunnuntai 1. tammikuuta 2012
27 Days With Disney
Roxx Decker on löytänyt kivan Disney-haasteen ja vastannut siihen. Minäpä aloitan vuoden omilla vastauksillani. :)
Day #1: Your favorite character - SIMBA
Day #2: Your favorite princess - RAPUNZEL
Day #3: Your favorite heroine -DORY
Day #4: Your favorite prince - BEAST
Day #5: Your favorite hero - FLYNN RIDER
Day #6: Your favorite animal -PEPI / SCAMP - (myös sarjakuvissa)
Day #7: Your favorite sidekick - JAGO
Day #8: Your favorite villain - SCAR
Day #9: Your favorite original character - KODA
(Vähän ristiriidassa sen kanssa, että Simba on myös original. Toisaalta Simba pohjaa Hamletiin; Moosekseen yms. siinä missä Koda on täysin omaperäinen.)
(Vähän ristiriidassa sen kanssa, että Simba on myös original. Toisaalta Simba pohjaa Hamletiin; Moosekseen yms. siinä missä Koda on täysin omaperäinen.)
Day #10: Your favorite song - ONE JUMP AHEAD (FIN.)
Day #11: Your favorite love song - A WHOLE NEW WORLD (ENGL.)
Day #12: Your favorite villain song - HELLFIRE (ENGL.)
Day #13: Your least favorite song - BE OUR GUEST
(yhtä tyhmä kummallakin kielellä)
Day #14: Your favorite kiss - LADY AND TRAMP
Day #15: The first movie you saw - PETER PAN
Day #16: Your favorite classic - LEIJONAKUNINGAS
Day #17: Your least favorite classic - PETER PAN
(rakastan Peter Pania, mutta tämä Disneyn piirretty on häpäisy ja kaukama todellisesta tarinasta
(rakastan Peter Pania, mutta tämä Disneyn piirretty on häpäisy ja kaukama todellisesta tarinasta
ja muutenkin helposti unohdettava toteutus)
Day #18: Your favorite Pixar film - FINDING NEMO
Day #19: Your least favorite Pixar film - ROTATOUILLE
(en oo nähny, muttei tippaakaan kiinnosta. Tasapeli tämän ja Ihmeperheen välillä.)
(en oo nähny, muttei tippaakaan kiinnosta. Tasapeli tämän ja Ihmeperheen välillä.)
Day #20: Favorite sequel - LEIJONAKUNINGAS 2
Day #21: An overrated movie - PETER PAN
Day #22: An underrated movie - THE ADVENTURES OF HUCK FINN
(en tosin ole lukenut kirjaa, mutta itsenäisenä elokuvana tämä on oikein viihdyttävä,
ja pikku-Elijah on ihana.)♥♥
Day #23: A movie that makes you laugh - FREAKY FRIDAY
Day #24: A movie that makes you cry - KARHUVELJENI KODA
Day #25: Your favorite scene from your favorite movie - LEIJONAKUNINGAS
Day #26: Saddest death - MUFASA
Day #27: Your favorite quote - "Mitä sä haluut? Pukeudun naiseks ja heitän hulaa?"
perjantai 30. joulukuuta 2011
MovieMonday #8 - Lapsuuden sankarille
Kahdeksas Movie Monday -haaste. Muistan yhä näin lähemmäs kolmekymppisenä kun lapsena revin äitiäni hihasta kadulla, osoitellen innoissani Leijonakuningas -elokuvan ulkomainosta vaatien sitä leffaa omakseni, sekä sen hetken kun hän ojensi sen minulle lahjaksi myöhemmin sinä vuonna, ja sen hetken kun lueskelin VHS:n takakantta auringonvalossa. Ja sen kun jankutin loputtomasti kaupungilla haluavani sen Simba-pehmolelun, kunnes lopulta pyyntööni suostuttiin. Lista voisi jatkua loputtomiin. Kaikki vähäpätöisimmitäkin ja mitä erilaisimmat Leijonakuningas-liittoiset hetket ovat syöpyneet mieleeni niin vahvana että ne olisivat hyvin voineet tapahtua vasta eilen.
Rakastuin elokuvaan niin, että varsin pitkän aikaa taisin katsoa sen lähes joka päivä ja etenkin joka ikinen kerta kun serkkupoikani tuli kyläilemään. Silloin kun en katsonut sitä, puhuin siitä tai piirsin fanitaidetta, lähinnä pentu-Simba -aiheisia. Olin jo sen verran iso (henkisesti) etten leikkinyt Simbaa tai Leijonakuningasta kavereideni kanssa. Siis eläinhahmojen leikkiminen kuului varhaisempaan leikki-ikään. Anyway... Vaikka Leijonakuningas siirtyi tietenkin teini-iän ja muiden fandomeiden tieltä vähän sivummalle, rakkauteni ei hiipunut tippaakaan ja pakkomielteeni/rakkauteni ko. elokuvaa kohtaan oli jäänyt myös perheeni mieleen, sillä vaikken ollut vuosiin aiheesta liiemmin puhunut, vuonna 2003 äitini tiedotti että se on palaamassa leffateatteriin pariksi päiväksi ja lupasi vieläpä maksaa matkani Helsinkiin jossa siis veljeni kanssa kävin sen sitten vihdoin ekaa kertaa elokuvateatterissa katsomassa ja upeaa oli!
Nyt on vuosi 2011 enkä vieläkään ole jättänyt Leijonakuningasta taakseni. Päinvastoin, fanipoika sisälläni on viime vuosina elänyt taas paatoksella. Näkyvimmin tämän elokuvan/hahmon henkilökohtainen tärkeys ilmenee sillä, että saatan - joskin melko harvoin - vapaa-aikanani innostua viettään tuntikausia väitellen siitä mikä on virallista ja mikä fanfictionia Leijonakuningas-tarinan ja etenkin Simban hahmon suhteen, vaikka voisin yhtä hyin vain heittää pöytään Disneyn kirjaimellisesti kertomat faktat ja jättää asia siihen. Joskus teenkin niin, mutta usein innostun hyppäämään väittelyn pyörteisiin vaikka tiedän ettei asiasta ole Disneyn faktojen valossa periaatteessa mitään järkeä väitellä. Teen niin sillti ehkä siksi, että joskus niiden väittelyiden ulkopuolinen lukija tulee kiittämään minua syystä että ne selkeyttivät hänelle totuuden kaikkien sekavien fanispekulointien keskellä. Katsokaas kaikille ei pelkät faktat uppoa perille vaan ne pitää muotoilla eri tavoin. Ja ylipäätään rakastan kirjoittaa syvällisiä kirjoituksia ja keskustelua Simbasta ja tämän tarinasta.
Siksi, tänä vuonna perustin engalnninkielisen keskustelufoorumin jossa elokuvat ja kirjat/sarjakuvat erotetaan toisistaan kuten Disneykin tekee, koska en todellakaan ole ainoa fani joka kuvainnollisesti hakkaa päätään seinään totaalisen turhautuneena niihin faneihin jotka suhtautuvat spinn-off -kirjoihin/sarjakuviin lähes uskonnollisella tasolla ja väkisin levittävät niitä virallisena totuutena täysin sotkien sen todellisen tarinan ja hahmon pointin, surutta sivuttaen Disneyn elokuvantekijöiden kertomat faktat. Joskus he suorastaan suuttuvat jos heidän eteensä heittää jonkun faktan... Tuollaisten fanien asenne siis estää kaiken järjellisen, henkevän ja rakentavan keskustelun siitä hahmosta ja tarinasta jonka Disney oikeasti halusi kertoa. Tuolla perustamallani keskustelufoorumilla sitä ongelmaa ei ole, koska suhtaudumme tarinaan Disneyn näkökulmasta emmekä vain omien mielihalujemme vaikka niitäkin tietenkin saa jakaa ja fanfictionin mahdollisuudet ovat rajattomat...
Fanfictionista puheenollen, vuonna 2008 perustin myös suomenkielisen Leijonakuningas -foorumiroolipelin joka toimii vaihtoehtoisessa todellisuudessa jossa kerromme tarinan jonka menetimme Mufasan kuoleman myötä eli tuossa pelissä Mufasa ei kuole ja Scarin juonittelut paljastuvat. Peli on yhä toiminnassa enkä ole unissanikaan sitä sulkemassa. Itse pelaan siellä tietenkin Simbaa.
Tavallista fanfictionia olen myös alkanut kirjoittaa Simba-analyysi-keskeisesti, ensimmäisen tarinan ensimmäinen luku on valmis ja julkaistu. Se on 'midquel' eli kertoo mitä tapahtui Scarin kuoleman ja Kiaran syntymän välissä, elokuvien tarinapolulla jossa Kiaralla ei koskaan ollut sisaruksia. Kirjoitan englanniksi, koska joudun roolipelaamaan suomeksi. Jos kiinnostaa, lukaisepa täältä; Never Doubt I Love - Chapter 1: My Mind's Eye.
Mikä Simbassa sitten on niin merkittävää minulle? Samaistun Simban perusluonteeseen hyvin pitkälti ja hänen ihanan traaginen tarinansa myötä hänelle muodostunut psykologia on äärimmäisen mielenkiintoinen.
Nostan hattua erityisesti Leijonakuningas 2 -elokuvan käsikirjoittajille. Monet väittävät Simban olevan siinä out-of-character, mutta minun mielestäni ei todellakaan ole vaan käsikirjoittajat ottivat loistavasti huomioon Simban elämänvaiheiden ja traumojen kaikki tasot ja sen miten ne realistisesti vaikuttaisivat henkilön kehitykseen. (Simban kehitys-analyysini englanniksi täällä.) Minusta oli myös mainio päätös tehdä LK -elokuvan lopun sukupuolettomasta pennusta tytär eikä poika. Simban psyykkeeseen nähden on paljon mielenkiintoisempaa kun tämä joutuu yrittään kasvattaa eri sukupuolta edustavaa lasta - varsinkin kun on itsekin henkisesti vielä aika pitkälti vain pelokas pikkupoika.
Disney teki Leijonakuninkaan ihan selvästi pikkupojille; tarinan päähenkilö on 11-vuotias pikkupoika, keskeinen elementti isä/poika-suhde ja sivuelementtinä veljenpoika/setä-suhde, ja maanpaossakin pikkupoika päätyi kahden hulttion jengiin elämään huoletonta poikamieselämää ja röyhtäillen aterian päälle + Timon ja Pumba olivat järkyttyneitä kun romanttinen tunnelma tuhoaa heidän poikamiesboksinsa. ;D Liekö siis ihme, että he halusivat jatko-osasta oman elokuvan pikkutytöille. :) Mutta kyllä vain, kumpikin upea elokuva on perhe-elokuva josta aikuiset saavat eniten irti. Jos en vallan väärin ole ymmärtänyt, Leijonakuningas on maailmanhistorian parhaiten myynyt animaatioelokuva.
Kolme tekemääni fanivideota Simbasta:
SIMBA & MUFASA: MY IMMORTAL
SIMBA & SCAR: ANGELS
SIMBA & KIARA: ALL THAT REALLY MATTERS

Siksi, tänä vuonna perustin engalnninkielisen keskustelufoorumin jossa elokuvat ja kirjat/sarjakuvat erotetaan toisistaan kuten Disneykin tekee, koska en todellakaan ole ainoa fani joka kuvainnollisesti hakkaa päätään seinään totaalisen turhautuneena niihin faneihin jotka suhtautuvat spinn-off -kirjoihin/sarjakuviin lähes uskonnollisella tasolla ja väkisin levittävät niitä virallisena totuutena täysin sotkien sen todellisen tarinan ja hahmon pointin, surutta sivuttaen Disneyn elokuvantekijöiden kertomat faktat. Joskus he suorastaan suuttuvat jos heidän eteensä heittää jonkun faktan... Tuollaisten fanien asenne siis estää kaiken järjellisen, henkevän ja rakentavan keskustelun siitä hahmosta ja tarinasta jonka Disney oikeasti halusi kertoa. Tuolla perustamallani keskustelufoorumilla sitä ongelmaa ei ole, koska suhtaudumme tarinaan Disneyn näkökulmasta emmekä vain omien mielihalujemme vaikka niitäkin tietenkin saa jakaa ja fanfictionin mahdollisuudet ovat rajattomat...
Fanfictionista puheenollen, vuonna 2008 perustin myös suomenkielisen Leijonakuningas -foorumiroolipelin joka toimii vaihtoehtoisessa todellisuudessa jossa kerromme tarinan jonka menetimme Mufasan kuoleman myötä eli tuossa pelissä Mufasa ei kuole ja Scarin juonittelut paljastuvat. Peli on yhä toiminnassa enkä ole unissanikaan sitä sulkemassa. Itse pelaan siellä tietenkin Simbaa.
Tavallista fanfictionia olen myös alkanut kirjoittaa Simba-analyysi-keskeisesti, ensimmäisen tarinan ensimmäinen luku on valmis ja julkaistu. Se on 'midquel' eli kertoo mitä tapahtui Scarin kuoleman ja Kiaran syntymän välissä, elokuvien tarinapolulla jossa Kiaralla ei koskaan ollut sisaruksia. Kirjoitan englanniksi, koska joudun roolipelaamaan suomeksi. Jos kiinnostaa, lukaisepa täältä; Never Doubt I Love - Chapter 1: My Mind's Eye.
Mikä Simbassa sitten on niin merkittävää minulle? Samaistun Simban perusluonteeseen hyvin pitkälti ja hänen ihanan traaginen tarinansa myötä hänelle muodostunut psykologia on äärimmäisen mielenkiintoinen.

Disney teki Leijonakuninkaan ihan selvästi pikkupojille; tarinan päähenkilö on 11-vuotias pikkupoika, keskeinen elementti isä/poika-suhde ja sivuelementtinä veljenpoika/setä-suhde, ja maanpaossakin pikkupoika päätyi kahden hulttion jengiin elämään huoletonta poikamieselämää ja röyhtäillen aterian päälle + Timon ja Pumba olivat järkyttyneitä kun romanttinen tunnelma tuhoaa heidän poikamiesboksinsa. ;D Liekö siis ihme, että he halusivat jatko-osasta oman elokuvan pikkutytöille. :) Mutta kyllä vain, kumpikin upea elokuva on perhe-elokuva josta aikuiset saavat eniten irti. Jos en vallan väärin ole ymmärtänyt, Leijonakuningas on maailmanhistorian parhaiten myynyt animaatioelokuva.
Kolme tekemääni fanivideota Simbasta:
SIMBA & MUFASA: MY IMMORTAL
SIMBA & SCAR: ANGELS
SIMBA & KIARA: ALL THAT REALLY MATTERS
keskiviikko 28. joulukuuta 2011
Movie Monday #5 - Päässäni soi ja soi ja soi
Elokuva jota en voi ajatella kuulematta sen musiikkia,on esimerkiksi The Deep End of the Ocean; Amerikkalaisperheen 3-vuotias poika katoaa hotellin aulasta äitinsä 15-vuotias luokkakokouksen aikana eikä poikaa löydetä 9:ään vuoteen. Ensimmäinen puoli tarinaa kuvaa perheen elämää noiden yhdeksän vuoden aikana ja sitä kuinka kadonneen pojan isoveli syyttää tapahtuneesta itseään ja epäilee äitinsä tietävän hänen "syyllisyytensä" ja vihaavan häntä siksi. Oikeasti äiti vain "unohti" tämän jäljelle jääneen poikansa syvän masennuksen kourissa. Vuosien kuluessa perhe alkaa selvitä elämässä eteenpäin, kunnes eräänä keväisenä päivänä heidän ovelleen sattuu 12-vuotias poika. Kuinka sitten käykään? Tarinan toinen puoli kuvaa perheen elämää tämän jälkeen.
Elokuvan Main Title -musiikki kasaa koko tarinan kaikki tunteet upeasti yhteen, mutta sitä ei nyt näytä olevan online missään...Mutta tässä on jotain.
Elokuva itsessään tosin vain raapaisee alkuperäisen tarinan tunnelatausta, eli kirja johon elokuva pohjautuu on paljon raskaampi ja vaikeampi kestää, vaikka upea tarina onkin. Se on tarina kahdesta veljeksestä enemmän kuin kidnappauksesta. Tarina/elokuva alkaa sen päivän aamusta kun pikkuveli katoaa ja metaforisesti siitä miten veljekset leikkivät piilosta (missä kohtaa tuo raidan ensimmäinen iloinen kohta soi, kunnes lopulta muuttuu...)

Movie Monday #4 - Itkupilli
Movie Monday -haasten kimpussa taas. Minä nyt olen niin malliesimerkki Ravun tähtimerkistä myös tässä herkkyyspiirteessä, että kyynelkanavat aukeaa varsin herkästi elokuvissa ja tv-sarjoissa, jos olen vähänkään henkilökohtaisessa tunnesiteessä ko. hahmoon tai tunteelliseen tilanteeseen. Esim. joka jouluisen Lumiukko -elokuvan loppu on aina yhtä kamala. (Mainio lyhytelokuva silti!)
Pahimman joen muistelen vollottaneeni elokuvan Bridge to Terabithia aikana, kummallakin katselukerralla. Siinä kun tapahtui täysin odottamaton, traaginen juonenkäänne joka on samalla suuri vääryys ja minä ehdin jo kiintyä hahmoihin ja kuvitella vaikka mitä ja sitten kaikki kauniit kuvitelmani mentiin murskaamaan lopullisesti. En suostunut edes uskomaan ja odotin varmaan puoli tuntia, että joku tulee siinä sanomaan, että "olimme väärässä", mutta siinä vaiheessa kun Jessekin pillahti itkun, uskoin että totta se on. Sain sentään koottua itseni jossain vaiheessa, mutta aloitin uudestaan lopputekstien aikana, kun ne on liittänyt niihin sen elokuvan tapahtumiin nähden raastavan katkeransuloisen kappaleen joka on muutenkin tosi kaunis...
Muita haasteen painottamia kunnon pillityksiä tulee mieleen esim. Taru Sormusten Herrasta: Kuninkaan paluu jonka kävin katsomassa ainakin neljä kertaa leffateatterissa ja joka ikinen kerta leikin suihkulähdettä Harmaissa Satamissa Frodon ja Samin takia ja usein pato hajoaa siinäkin kohtaa, kun Merri ja Pippin tapaavat jälleen ja pikku Pippinimme on kasvanut henkisesti valtavasti ja lisäksi sanoo huolehtivansa haavoittuneesta ystävästään joka kysyi jo kauhuissaan aikooko Pippin jättää hänet. Saati sitten siinä kun Merri ja Pippin erotetaan toisistaan aiemmin eivätkä raukat tiedä tapaavatko enää koskaan (ja hehän ovat kuin veljekset jotka ovat tuskin päivääkään olleet erossa toisistaan ennen tuota hetkeä. Ja Harmaisiin Satamiin mennessä Frodon ja Samin ystävyys myös, oli kauan sitten kasvanut veljeyden tasolle ja nyt Frodo oli lähdössä meren yli eliniäksi pois Samin luota.) Niin, hobitit ovat syvällä sydämessäni ja varsinkin nuo kaksi ystävyyssuhdetta. Ja kun ne pirulaiset valitsivat vielä mitä osuvimmat ja parhaimmat näyttelijät kunkin hobitin rooliin.
Seuraavaksi parista leffasta totaalispoilerit, eli lue eteenpäin omalla vastuulla. Muistelen pillittäneeni ilosta mm. Valkhohammas -elokuvan lopussa kun Jack ja White Fang kuitenkin jatkavat yhteiseloa, vaikka Jack aikoi ensin jättää susiystävänsä luontoon ja palata itse kaupunkiin. Rakastan susia ja ne oli niin hyvä parivaljakko ettei ne millään ois saanut erota. Toinen vastaavan tunnepurkauksen aiheuttanut kohta on ollut Free Willy 2 -elokuvassa kun äitinsä hylkäämä Jesse vihdoin muodostaa välittömän tunnesiteen pikkuvelipuoleensa jonka oli saanut elämäänsä äitinsä sijaan (joka oli kuollut ja Jesse nyt veljensä lähin omainen.) Jessellä oli tietysti ongelma sen suhteen, että äitinsä oli saattanut vain jättää hänet ja hankkia toisen lapsen eikä siksi meinannut lainkaan hyväksyä pikkuveljeään, mutta veljellä oli mukanaan valokuva Jessestä ja heidän äidistään ja kertoi heidän äitinsä kertoneen olevansa pahoillaan siitä mitä teki tälle vanhemmalle pojalleen...Se on hyvin tunteikas kohta, kun kummallakin veljeksellä on kipeitä tunteita äitinsä takia ja tarve verisukulaiseen elämässään ja sitä tietää, että Jessen aikoinaan adoptoinut pariskunta tietenkinn adoptoisi myös tämän vastalöytyneen pikkuveljen (mikä ohimennen vihjataankin veljesten siinä halaillessa.) :D
Pahimman joen muistelen vollottaneeni elokuvan Bridge to Terabithia aikana, kummallakin katselukerralla. Siinä kun tapahtui täysin odottamaton, traaginen juonenkäänne joka on samalla suuri vääryys ja minä ehdin jo kiintyä hahmoihin ja kuvitella vaikka mitä ja sitten kaikki kauniit kuvitelmani mentiin murskaamaan lopullisesti. En suostunut edes uskomaan ja odotin varmaan puoli tuntia, että joku tulee siinä sanomaan, että "olimme väärässä", mutta siinä vaiheessa kun Jessekin pillahti itkun, uskoin että totta se on. Sain sentään koottua itseni jossain vaiheessa, mutta aloitin uudestaan lopputekstien aikana, kun ne on liittänyt niihin sen elokuvan tapahtumiin nähden raastavan katkeransuloisen kappaleen joka on muutenkin tosi kaunis...
Muita haasteen painottamia kunnon pillityksiä tulee mieleen esim. Taru Sormusten Herrasta: Kuninkaan paluu jonka kävin katsomassa ainakin neljä kertaa leffateatterissa ja joka ikinen kerta leikin suihkulähdettä Harmaissa Satamissa Frodon ja Samin takia ja usein pato hajoaa siinäkin kohtaa, kun Merri ja Pippin tapaavat jälleen ja pikku Pippinimme on kasvanut henkisesti valtavasti ja lisäksi sanoo huolehtivansa haavoittuneesta ystävästään joka kysyi jo kauhuissaan aikooko Pippin jättää hänet. Saati sitten siinä kun Merri ja Pippin erotetaan toisistaan aiemmin eivätkä raukat tiedä tapaavatko enää koskaan (ja hehän ovat kuin veljekset jotka ovat tuskin päivääkään olleet erossa toisistaan ennen tuota hetkeä. Ja Harmaisiin Satamiin mennessä Frodon ja Samin ystävyys myös, oli kauan sitten kasvanut veljeyden tasolle ja nyt Frodo oli lähdössä meren yli eliniäksi pois Samin luota.) Niin, hobitit ovat syvällä sydämessäni ja varsinkin nuo kaksi ystävyyssuhdetta. Ja kun ne pirulaiset valitsivat vielä mitä osuvimmat ja parhaimmat näyttelijät kunkin hobitin rooliin.
Seuraavaksi parista leffasta totaalispoilerit, eli lue eteenpäin omalla vastuulla. Muistelen pillittäneeni ilosta mm. Valkhohammas -elokuvan lopussa kun Jack ja White Fang kuitenkin jatkavat yhteiseloa, vaikka Jack aikoi ensin jättää susiystävänsä luontoon ja palata itse kaupunkiin. Rakastan susia ja ne oli niin hyvä parivaljakko ettei ne millään ois saanut erota. Toinen vastaavan tunnepurkauksen aiheuttanut kohta on ollut Free Willy 2 -elokuvassa kun äitinsä hylkäämä Jesse vihdoin muodostaa välittömän tunnesiteen pikkuvelipuoleensa jonka oli saanut elämäänsä äitinsä sijaan (joka oli kuollut ja Jesse nyt veljensä lähin omainen.) Jessellä oli tietysti ongelma sen suhteen, että äitinsä oli saattanut vain jättää hänet ja hankkia toisen lapsen eikä siksi meinannut lainkaan hyväksyä pikkuveljeään, mutta veljellä oli mukanaan valokuva Jessestä ja heidän äidistään ja kertoi heidän äitinsä kertoneen olevansa pahoillaan siitä mitä teki tälle vanhemmalle pojalleen...Se on hyvin tunteikas kohta, kun kummallakin veljeksellä on kipeitä tunteita äitinsä takia ja tarve verisukulaiseen elämässään ja sitä tietää, että Jessen aikoinaan adoptoinut pariskunta tietenkinn adoptoisi myös tämän vastalöytyneen pikkuveljen (mikä ohimennen vihjataankin veljesten siinä halaillessa.) :D
MovieMonday #3 - Elämän menetetyt tunnit
Kolmas Movie Monay -haaste. Lyhyesti, koska en halua kuluttaa tämänkertaisen haasteen pyytämään sontaan enempää aikaa elämästäni kuin on pakko. Ei siis nyt tule muitakaan kamalia kokemuksia mieleen kuin Tyttö kellarissa (Dungeon Girl) vuodelta 2008 joka häpeilemättömästi kansissa väittää perustuvansa tositapahtumiin, viitaten Natascha Kampuschin tapaukseen. Siis saahan sitä aina väittää, että perustuu tositapahtumiin, koska mikä tahansa voi perustua tositapahtumiin, maailmaan kun mahtuu - mutta tarvitseeko sitä mennä jotain tiettyä tapausta markkinoinnissa hyödyntämään jos tuotoksella ei kuitenkaan ole yhtäkään prosentia tekemistä sen tapauksen kanssa? Antaa vaan virheellisen mielikuvan oikeiden ihmisten kohtalosta...No, mutta siis syy miksi tämä elokuva on laittoman huono on sen käsikirjoituksen älyttömyys, toteutuksen kömpelyys, ja totaalinen outous. En yhtään ihmettele että IMDB:ssäkin on viis ja puol sataa äänestysääntä ja keskiarvona vain yksi tähti. Sekin on liikaa. En jaksa selittää tarkemmin, sanon vain, että älä katso. Tämä on todellakin niitä tuotoksia joihin osallistuneiden pitäisi hävetä osallistumistaan, kuten haasteessa mainittiin...
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)